HELSINGIN ASTANGA JOOGAKOULU |  Astanga  |  Ayurveda  |  Linkit  |  FAQ   |  Joogakauppa
Petri Räisänen
R Sharath
Juha Javanainen
Sri K. Pattabhi Jois
Keskusta - Annankatu
    mysore- ja tasoryhmäopetus (2.krs)
    jooga ja hyvinvointi (alak.)


Kallio - Kolmas linja
    henkilökohtainen opetus


HELSINKI lähialueet
    ja muut astanga-joogaryhmät

ASTANGAJOOGA

ASTANGA on kahdeksan periaatteen jooga, jonka FILOSOFIA ja HARJOITUKSET pohjautuvat klassisiin joogateksteihin Hatha Yoga Pradipika, Yoga Sutra, Yoga Rahasya ja Yoga Korunta, sekä joogamestarien T. Krishnamacharyan ja K. Pattabhi Joisin opetukseen Mysoressa, Intiassa vuosina 1927-2008. Astangassa yhdistyvät hathajoogan ruumiinharjoitukset ja radzajoogan mielenhallinnan ja tietoisuuden harjoitukset tavoitteena kokonaisvaltainen tasapaino, hyvinvointi ja itsetuntemus.

TAVOITE: Astangajoogan mestarin SRI K. PATTABHI JOISin mukaan joogaharjoituksen tavoitteena on edistää terveyttä, hyvinvointia ja itsen tuntemusta. Ruumiinhallinnan harjoituksilla edetään vähitellen mielen hallintaan tavoitteena vakaa ja tasapainoinen mieli:

"Hiljainen mieli on vahva ruumis"
- SRI K. PATTABHI JOIS

Jooganäkemyksen mukaan ruumilla ja mielellä on kiinteä yhteys.
Keskittymiskykyä kehitetään suuntaamalla huomiota sisäisiin tuntemuksiin ja aistimuksiin sekä olemalla mukana hetkessä.

MENETELMÄ: Astangan perusharjoitus YOGA CHIKITSA on liikunnallinen, ja UJJAYI -hengitys ohjaa asana- eli asentoharjoituksia. Oikea hengitystekniikka on harjoituksen perusta. Astangan ruumiin-hallintaan kuuluvat lisäksi BANDHAT eli lihaslukot sekä DRISTIT eli katseen kiintopisteet, jotka kehittävät oppilaan keskittymistä harjoitukseen ja sen vaikutuksiin.

HARJOITUS tapahtuu hengityksen rytmittäminä liikesarjoina. Astangan hengityksen ja liikkeen yhdistävä menetelmä on nimeltään VINYASA. Se kehittää voimakkaan sisäisen lämmön, joka nostaa hien pintaan, kiihdyttää aineenvaihduntaa, puhdistaa hermo- ja kiertojärjestelmiä ja parantaa ruoansulatuselimistön toimintaa. Astangan harjoitus on vaativuudessaan myös tehokas - melkein heti voi huomata fyysisiä muutoksia venytyksissä, ja pian myös voima ja ilo alkavat säteillä oppilaasta.

"Oi joogi, älä tee ASANAA ilman VINYASAA!"
- RISHI VAMANA, Yoga Korunta

HISTORIAA: Astanga on alkuperältään tuhansia vuosia vanha ruumiin ja mielen harjoitusmenetelmä, jonka opetus perustuu intialaisten joogamestareiden MAHARISHI PATANJALIN (Yoga Sutra), RISHI VAMANAN (Yoga Korunta), RISHI NATHAMUNIN (Yoga Rahasya) ja YOGI SWATMARAMAN (Hatha Yoga Pradipika) joogaopetuksiin. Nykyisin maailmanlaajuisesti tunnetun Astanga vinyasa joogan 1900-luvun intialaiset joogamestarit ovat SRI RAMAMOHAN BRAHMACHARI (opetti Krishnamacharyaa noin 1919-1925), SRI T. KRISHNAMACHARYA (1888-1989, opetti Mysoressa 1932-1952), SRI K. PATTABHI JOIS (1915-2009, opetti Mysoressa 1937-2008). Pattabhi Joisin tyttärenpoika R. SHARATH JOIS (1971-) johtaa Pattabhi Joisin perustamaa KPJAYI astangajoogan instituuttia Mysoressa, Intiassa, ja jatkaa edellisten mestarien opetusperinnettä. Aikaisemmin vain oppineiden bramiinien harjoitus on nyt kaikkien ulottuvilla ikään ja sukupuoleen katsomatta.

JOOGAKOULUN OPETUS pohjautuu SRI T. KRISHNAMACHARYAN ja hänen oppilaansa SRI K. PATTABHI JOISin opetuksiin Mysoressa. He pyrkivät edistämään tervettä elämänfilosofiaa ja antamaan oppilaille valmiudet saavuttaa parempi keskittymiskyky ja mielen vakaus, jotka ovat henkisen kehittymisen perusta:

"Harjoittele ja asiat tapahtuvat"
- SRI K. PATTABHI JOIS

info[at]astanga.fi | Eerikinkatu 8 | 00100 Helsinki | 09 870 2921