Astanga Vinyasa jooga

Astangajooga on liikunnallinen joogamuoto jossa hengitys sitoo asennot kokonaisuudeksi, yhdeksi liikesarjaksi. Tätä menetelmää kutsutaan vinyasaksi ja se on asentoharjoituksen perusta. Voimakas liikkeitä rytmittävä ujjayi -hengitys synnyttää kehossa lämmön ja hikoilun, joka puhdistaa kehoa kokonaisvaltaisesti. Ujjayi -hengityksen lisäksi kehon hallinnan ja mielen keskittämisen apuna harjoituksessa ovat bandhat eli lihaslukot sekä dristit eli katseen kohdistuspaikat.

Astangajoogan harjoitus kulkee ilman pakottamista, kilpailua tai suorituspaineita. Oleellista on keskittyä omiin tuntemuksiin kehossa ja mielessä sekä pyrkiä sulkemaan ulkoiset häiriötekijät mielestä. Kun asenne harjoitteluun on oikea, harjoitus tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä hetkeksi, kohdata ja ylittää kehon ja mielen totuttuja rajoja.

Harjoitukseen valmistautuminen

Pukeudu tunnille vaatteisiin joissa voi liikkua ja hikoilla, harjoitus tehdään paljain jaloin. Varaa kevyen vaatetuksen lisäksi loppurentoutukseen jotain lämmintä ylle, kuten villasukat ja pitkähihainen paita. Harjoituksessa käytetään alustana erityistä joogamattoa, joka on tavallisia jumppa-alustoja pitävämpi hikoiltaessa sekä pysyy hyvin paikallaan lattiassa.

On suositeltavaa olla pari tuntia syömättä ja ainakin 15 min. juomatta ennen harjoitusta: näin vatsalaukku on harjoituksen aikana mahdollisimman tyhjä. Tämä mahdollistaa lihaslukkojen hallinnan ja helpottaa voimakkaissa venytyksissä. Harjoituksen aikana ei juoda.

Pyri harjoituksen aikana rauhoittamaan mielesi ja keskittymään vain harjoitukseen: kuuntele hengitystäsi ja tuntemuksia kehossasi.

Varaa harjoituksen jälkeen aikaa loppurentoutukselle. Anna kehon palautua jonkin aikaa ennen kuin syöt tai juot.

Älä harjoittele kuumeisena!

Astangajoogan harjoittelua ei suositella aloitettavan raskausaikana.