Tunnit


Aikataulu 1.12.17 - 6.1.2018
Ei tunteja: 24 - 25.12. ja 30 - 31.12. Keskiviikkona 6.12. omatoimi klo 9.00. La mysore ajalla 1 - 23.12. OMATOIMIHARJOITUS la 1.12!

Ma
Ti
Ke
To
Pe
La
Su






Omatoimiharjoitus klo 9.00 - 11.00.
Ohjattu harjoitus klo 17.15 - 18.30
(Heli)
Mysore klo 16.30 - 18.00
(Kirsi)
Omatoimi klo 16.15 -
(huom: 6.12. klo 9.00 -)
Mysore klo 16.30- 18.00
(Kirsi)
Omatoimi klo 16.15 - Mysore klo 14.00 - 15.30
(Päivi)
1-23.12.
Mysore klo 17 - 18.30
(Kirsi)

Alkeet
18 - 19.00
(Kirsi)

Alkeet klo 18.15 - 19.15
(Asta/Kirsi)




* 60 minuutin ohjatuilla alkeistunneilla voit käydä tutustumassa astangajoogan harjoitukseen ilman aikaisempaa kokemusta. Alkeiskurssin käyminen ja astangan perusteiden opettelu edellytetään ennen vakituista viikkotuntiharjoittelun aloitusta.

Tuntien sisältö:

Alkeet 

Alkeet  on suullisesti ohjattu harjoitus, johon voit osallistua käytyäsi viikonloppukurssin mittaisen johdannon astangajoogan harjoitukseen.
Tunneilla harjoitellaan ujjayi -hengityksen ja asanoiden yhdistämistä sekä bandhojen hallintaa.Harjoituksen aluksi lausutaan yhdessä "Om". Harjoitus aloitetaan aurinkotervehdyksillä (suryanamaskaroilla), jotka lämmittävät kehon ja valmistavat sen asanoita (eli asentoja) varten. Alkeisharjoitus rakentuu ensimmäisen asentosarjan seisomasarjan asanoista sekä muutamasta istumasarjan asanasta, joiden jälkeen tehdään asanaharjoitusta tasapainottavat loppuliikkeet. Harjoituksen lopuksi lausutaan yhdessä "Om" ja harjoitus päätetään aina 5-15 minuutin mittaiseen loppurentoutukseen.

Mysore-harjoitus

Mysoretunneille voivat osallistua kaikentasoiset oppilaat, joilla on jo hieman kokemusta itsenäisestä harjoittelusta. Mysoretunneille siirryttäessä kannattaa käydä Mysore-kurssi, jolla käydään läpi oman hengityksen tahtiin harjoittelua ja miten se muuttaa harjoitusta. Lisäksi syvennetään käsitystä joogan periaatteista ja asennoitumisesta joogan harjoitteluun. Kurssi ei ole kuitenkaan pakollinen mysoretasolle siirtymiseen.

Mysoretasolla harjoitellaan omaa joogasarjaa oman hengityksen tahtiin (perinteinen astangajoogaharjoitus). Mysoreharjoituksessa kukin oppilas tekee oman mittaisensa harjoituksen jaksamisensa, tuntemustensa ja edistyneisyytensä mukaan. Ohjaaja avustaa oppilaita fyysisesti linjaamalla, avustamalla ja syventämällä asanoita, sekä sanallisesti neuvomalla. Ohjaaja antaa uusia asanoita henkilökohtaisesti kunkin oppilaan edistymisen mukaan. Mysoretunneilla loppuliikkeet siirrytään tekemään salin takaosaan, jolloin salin etuosaan vapautuu tilaa seuraavalle tunnille. Mysoreharjoitus päätetään 5-15 minuutin mittaiseen loppurentoutukseen salin takaosassa.

Mysoretuntien alussa lausutaan yhdessä Astanga mantra (samasthiti -asennossa). Jos mantran lausuminen on kesken saapuessasi salille, odotathan salin ulkopuolella mantran loppuun.Mysore tuntien aloitus on liukuva. Jos oppilas saapuu salille yhteismantran jälkeen, mantra (tai "Om") tehdään itsekseen oman harjoituksen aluksi. Kuitenkin lopetusaikaa ja seuraavan tunnin alkamista kunnioitetaan, joten mikäli mysoreharjoitus on kesken, siirrytään salin takaosaan tekemään loppuliikkeet seuraavan tunnin alkaessa.

Ohjattu harjoitus (alkeisjatko / 1. sarja)

Harjoitus soveltuu alkeisjatko ja mysoreharjoitusta säännöllisesti tekeville. Tunnilla tehdään ohjatusti 1.sarja. Suullisesti ohjattu harjoitus on loistava tilaisuus tarkistaa omaa harjoitustaan.

Omatoimiharjoitus

Omatoimiharjoitus tunneilla salin rauhallinen ja lämmin tila on käytössäsi omaa, itsenäistä harjoittelua varten. Omatoimiharjoituksiin voi saapua liukuvasti, silloin kun itselle sopii. Omatoimiharjoittelu syventää ja monipuolistaa omaa harjoitusta ja tarjoaa mahdollisuuden erilaiseen keskittymiseen.